El Fons Valencià per la Solidaritat ha continuat amb les jornades de treball rotatòries de l’entitat, basades en el treball conjunt i la convivència entre les persones membres de la Junta Executiva del Fons. L’objectiu d’aquests seminaris té un doble vessant: per una banda, es pretén enfortir els llaços entre el Fons i els municipis socis que formen part de la Junta, celebrant les reunions d’aquesta de manera rotatòria entre les diferents localitats; i, per altra banda, es busca enfortir els vincles entre els membres de la Junta amb la finalitat de crear sinergies i de conéixer amb major profunditat, i de manera col·lectiva, el treball de totes les parts.
Corbera -entitat local que ostenta una vocalia dins de la Junta de l’entitat, representada per l’alcaldessa corberana Mentxu Balaguer- ha estat el municipi escollit per a acollir el seminari de l’organització d’aquest dimarts 16 de desembre de 2025, el qual també ha englobat la celebració de la reunió de la Junta Executiva. La primera edil de la localitat de la Ribera Baixa ha realitzat una recepció institucional a l’Ajuntament als restants membres de la Junta assistents -Xelo Angulo, presidenta del Fons i tinenta d’alcalde de Xàtiva; Ramón Vidal, vicepresident del Fons i alcalde de l’Olleria; Ferran Lloret, secretari del Fons i regidor de Pedreguer; i a les diferents vocalies de l’òrgan: Rosa Martínez, tinenta d’alcalde de l’Alcúdia; Antonio Marin, regidor de Vila-real; i Liduvina Gil, tinenta d’alcalde de Gandia-, així com al gerent del Fons, Esteve Ordiñana.
Posteriorment, a l’Ajuntament, es va celebrar una reunió on, principalment, es va donar compte de l’estat i evolució de les àrees i dels projectes del Fons (tant als països del sud com a la Comunitat Valenciana), es va planificar l’activitat per als pròxims mesos, i es van presentar i aprovar nous projectes, com ara la XXI Edició de “Ser dona al sud”, la XIII Edició d’”Especialista municipal voluntari/ària” o els projectes cofinançats per la Diputació de València “Arrels chiquitanas, una aposta per l’autonomia econòmica de la dona chiquitana de Concepción (Bolívia) a través del turisme sostenible amb identitat” i “In/Sostenible. Territorialitzant els ODS a la província de València II”. També es van ratificar altes i baixes en l’entitat i es va informar sobre les diferents passanties de treball realitzades durant el segon semestre de 2025 a Bolívia, a l’Equador i a la Comunitat Valenciana, tant per a fer seguiment dels projectes com per a participar en accions d’aquests. Així mateix, es van traslladar els resultats de la participació del Fons en el II Encontre Internacional de Dones Electes “Les Elegides”, celebrat a Palma (Mallorca) i organitzat pel Fons Mallorquí de Cooperació i Solidaritat i la Confederació de Fons de Cooperació i Solidaritat (CONFOCOS), i cofinançat per l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional al Desenvolupament (AECID).
La Ribera i el Fons Valencià per la Solidaritat
Les comarques valencianes de la Ribera Alta i la Ribera Baixa tenen una elevada importància en l’estructura municipalista del Fons, sent el 29% i 50% de les localitats de les comarques, respectivament, les que formen part de l’associació municipalista per la solidaritat global (les quals representen al 23% i 55% de la població total de les respectives comarques). En global, el 34% delsl municipis de la Ribera formen part del Fons Valencià, i representen al 32% de la població.
En concret, de la Ribera Alta, formen part del Fons els ajuntaments d’Alcàntera de Xúquer, l’Alcúdia, Alginet, Antella, Benifaió, Castelló, L’Énova, Sellent, Senyera i Sumacàrcer, així com la Mancomunitat de la Ribera Alta. De la Ribera Baixa són membres els consistoris d’Almussafes, Corbera, Favara, Fortaleny, Polinyà de Xúquer i Sueca, i també la Mancomunitat de la Ribera Baixa.
Corbera, localitat globalment solidària i amb gran trajectòria en el Fons Valencià
L’Ajuntament de Corbera és soci del Fons des de novembre de 2001 (fa quasi 25 anys), període de temps que abasta quasi tota la història de treball del Fons Valencià, el qual es va constituir en 1992. Corbera ha tingut representació en la Junta Executiva del Fons, l’òrgan de govern de l’entitat, durant diferents legislatures. Actualment, forma part de la Junta Executiva del Fons Mentxu Balaguer, alcaldessa de Corbera.
El municipi de la Ribera Baixa és un membre compromés amb la solidaritat global i actiu en el marc del Fons Valencià, ja que ha participat i participa en les diferents accions de l’organització i ha acollit diversos projectes d’educació per al desenvolupament de l’entitat, com ara els projectes “Ser dona al Sud”, “In/Sostenible” i “València per la pau”, així com de cooperació, mitjançant diferents intercanvis institucionals i tècnics entre el nord i el sud.
El Fons Valencià per la Solidaritat, l’associació per la cooperació internacional municipalista i l’educació per al desenvolupament dels ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana
El Fons Valencià per la Solidaritat és l’associació d’ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana que, des de la pluralitat política, territorial i poblacional, suma esforços i recursos de les entitats locals membres per a executar projectes de cooperació internacional descentralitzada municipalista en poblacions de països empobrits, d’acció humanitària en països en situació d’emergència i d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global en les localitats sòcies del Fons a la Comunitat. Actualment, formen part del Fons Valencià per la Solidaritat 159 entitats locals sòcies (151 ajuntaments i 8 mancomunitats).
El Fons Valencià és un agent únic de cooperació a la Comunitat Valenciana, ja que facilita i complementa la realització de polítiques de cooperació internacional municipalista directa als ajuntaments mitjançant un equip tècnic especialitzat, i amb múltiples beneficis. Els ajuntaments -independentment de la seua mida poblacional- executen mitjançant el Fons Valencià projectes de gran impacte -seguint tot el cicle de vida del projecte i de manera participativa- que de manera individual no seria possible realitzar. D’altra banda, els ajuntaments i les mancomunitats només tenen possibilitat de portar a cap la modalitat de cooperació tècnica a través del Fons, ja que és l’única entitat que l’executa. Així mateix, les entitats locals membres del Fons tenen a la seua disposició projectes d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global, els quals s’adapten a la singularitat de cada localitat.