El Fons Valencià per la Solidaritat ha acollit a la Comunitat Valenciana una jornada de treball amb Lizeth Hinojosa, alcaldessa del municipi equatorià de La Joya de los Sachas, localitat on el Fons està executant un projecte de cooperació internacional municipalista. La iniciativa, la qual compta per al seu desenvolupament amb la col·laboració de la contrapart local Centro Ecuatoriano para la Promoción y Acción de la Mujer (CEPAM), té com a objectiu enfortir les capacitats dels Governs Autònoms Descentralitzats Municipals (GAD Municipals) de 4 localitats (Antonio Ante, Cañar, La Joya de los Sachas i Urcuquí) per a la formulació i implementació de polítiques públiques locals participatives per a la igualtat de gènere. Específicament, es pretén ampliar les capacitats institucionals dels 4 GAD Municipals per a la formulació i implementació d’agendes locals per a la igualtat de gènere, empoderar el lideratge de dones autoritats locals, donar suport a les associacions de dones per a la implementació de mecanismes de participació ciutadana i control social a les polítiques públiques locals d’igualtat de gènere, i desenvolupar mecanismes institucionals, en el marc de l’estratègia d’institucionalització de gènere, que faciliten l’aprovació i implementació de l’agenda local en cada població.
Per a la implementació del projecte -del qual es beneficiaran directament 40 dones autoritats locals electes dels 4 municipis, 40 persones tècniques, 200 dones lideresses d’organitzacions socials i 320 dones en 4 encontres territorials, i indirectament altres autoritats, persones funcionàries dels GAD Municipals, dones d’associacions i l’entorn de les polítiques locals electes- s’estan realitzant accions d’incidència i de compromís institucional i social, activitats de capacitació i, principalment, agendes d’igualtat, amb tot el que implica: generació de diagnòstics, elaboració de les agendes i creació d’ordenances o reglaments municipals per al seu correcte funcionament.
Pel que fa a la jornada de treball de Lizeth Hinojosa a la Comunitat Valenciana, aquesta va intercanviar amb Xelo Angulo, presidenta del Fons Valencià, Esteve Ordiñana, gerent del Fons, i Natxo Peñarrocha, tècnic de projectes de l’entitat, el punt en el qual es troba el desenvolupament del projecte al seu municipi i la incidència que està tenint i que s’espera d’aquest. A més, Hinojosa va compartir coneixements i experiències en matèria de polítiques locals d’igualtat per a enfortir la implementació del projecte al seu municipi, y va intervindre en diferents ràdios valencianes per a donar a conéixer el projecte i el seu impacte. L’alcaldessa de La Joya de los Sachas va voler manifestar “la importància de la col·laboració del Fons Valencià i CEPAM per a posar en marxa projectes locals que contribuïsquen a garantir drets fonamentals com la igualtat”. Per la seua banda, Angulo va destacar “el compromís del Fons amb la igualtat, sent conscients que des del municipalisme és des d’on més es transforma i s’aporta a l’equitat de gènere”.
El Fons Valencià per la Solidaritat, l’associació per la cooperació internacional municipalista i l’educació per al desenvolupament dels ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana
El Fons Valencià per la Solidaritat és l’associació d’ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana que, des de la pluralitat política, territorial i poblacional, suma esforços i recursos de les entitats locals membres per a executar projectes de cooperació internacional descentralitzada municipalista en poblacions de països empobrits, d’acció humanitària en països en situació d’emergència i d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global en les localitats sòcies del Fons a la Comunitat. Actualment, formen part del Fons Valencià per la Solidaritat 158 entitats locals sòcies (150 ajuntaments i 8 mancomunitats).
El Fons Valencià és un agent únic de cooperació a la Comunitat Valenciana, ja que facilita i complementa la realització de polítiques de cooperació internacional municipalista directa als ajuntaments mitjançant un equip tècnic especialitzat, i amb múltiples beneficis. Els ajuntaments -independentment de la seua mida poblacional- executen mitjançant el Fons Valencià projectes de gran impacte -seguint tot el cicle de vida del projecte i de manera participativa- que de manera individual no seria possible realitzar. D’altra banda, els ajuntaments i les mancomunitats només tenen possibilitat de portar a cap la modalitat de cooperació tècnica a través del Fons, ja que és l’única entitat que l’executa. Així mateix, les entitats locals membres del Fons tenen a la seua disposició projectes d’educació per al desenvolupament i la ciutadania global, els quals s’adapten a la singularitat de cada localitat.
